In het wonderwoud

Hier worden de kinderen op hun eigen ritme voorbereid op de overstap naar de kleuterschool. Het groepje bestaat uit een tiental kinderen van 2 tot 3,5 jaar oud.

Steeds zelfstandiger

De nadruk ligt hier nog meer op zelfstandigheid. Op het potje gaan, aankleden, eten, handjes wassen, opruimen: dat doen de kinderen al zo veel mogelijk zelf.  

Eten zoals thuis

Ook in het Wonderwoud eten de kinderen, net als thuis, samen aan een  grote tafel. Ze geven aan hoeveel ze willen eten, geven zelf bordjes door en blijven aan tafel tot iedereen klaar is. Aan tafel wordt er gezellig veel verteld en gebabbeld.

Spelen, spelen, spelen

In het Wonderwoud wordt er veel gespeeld: er is vrij spel en er zijn begeleide activiteiten. Daarbij komen vooral taalontwikkeling en fijne motoriek aan bod. Ook sociale vaardigheden krijgen ruim de aandacht. Elk kind kiest vrij of het meedoet met de begeleide activiteit.

Taalontwikkeling

We praten en vertellen met de peuters vanuit een wederzijdse interactie. We benoemen samen zo veel mogelijk zaken uit de leefwereld van het kind, en brengen ook belangrijke basisbegrippen bij (groot en klein, boven en onder, ...). Met de foto's die de ouders hebben meegegeven praten we over thuis, broers en zussen, huisdieren, vakantie... Er wordt gezongen en voorgelezen. We helpen kinderen ervaringen en gevoelens onder woorden te brengen. Dat is belangrijk voor hun sociale ontwikkeling.

Sociale vaardigheden

We moedigen kinderen aan deel te nemen aan de gezamenlijke activiteiten, maar we forceren niets. Zo geven we hen de kans om hun plaats te vinden in het groepje. We zorgen er ook voor dat ze aandacht krijgen voor elkaar, bijvoorbeeld door de kom met stukjes fruit door te geven van kind tot kind, en niet gewoon ieder kind meteen zijn eigen schaaltje te geven. We sporen hen aan elkaar te helpen bij het aantrekken van de jasjes en het uitdelen van spelmateriaal. En we wijzen hen op de gevoelens van anderen, niet alleen bij kleine conflicten, maar ook als er iemand blij of wat verdrietig is. We leren hen ook om weer vriend te worden als het even fout ging.

Fijne motoriek

Kinderen oefenen hun fijne motoriek door tal van activiteiten: kralen rijgen, blokken stapelen,puzzelen, steekkralen prikken, scheuren, tekenen en schilderen, met stoepkrijt tekenen.

En opruimen!

Een dag verloopt volgens een vast stramien. Vrij spel en gezamenlijke activiteiten wisselen elkaar af. In het Wonderwoud leren we ook opruimen. Samen opruimen na een activiteit is niet alleen iets wat kinderen ook op school zullen moeten doen, het geeft ook duidelijk aan dat een activiteit wordt afgesloten en een volgende kan beginnen.